Az összes csapatépítő tréningen, randin, baráti találkozáson biztosan elhangzik a kérdés, hogy na, és te mi csinálsz a szabadidődben. A válaszok nagyon változatosak: van, aki sportol, úszik, fut, kerékpározik, de ha hiszed, ha nem, még egy irodában is lapul valahol egy gördeszkás srác… Persze van, aki kirándul, van, aki olvasni imád, buszon, villamoson, munkába jövet, ebédszünetben, és este otthon… Van, aki kutyázik, és minden szabadidejét az imádott szőrmókjával tölti, de van, aki fest meg rajzol, esetleg fotózik. És vagyok én, aki szabadidőmben alszom.
Nem csak azért, mert sokat dolgozom, és szeretem a munkám, és remélem, hogy ha kidolgozom a lelkemet is, akkor sikerül feljebb lépnem a vállalati ranglétrán. Igazából sose tudtam kikapcsolni, és bár futok rendszeresen, nem kedvtelésből teszem, hanem hogy a sok irodai ücsörgést ellensúlyozzam valamivel.
Szóval hiába tart hivatalosan hétfőtől péntekig a munkaidőm, nálam egy vasárnap reggel úgy néz ki, mint a mai. A reggeli kávéval már a laptop előtt ülök, és előkészülök a hétfőre. Céges autók bérlését fontolgatja a főnökség, és nekem kell utánanéznem mindennek. A különböző szerződési lehetőségeknek, a rejtett kockázatoknak, ilyesmi. Pénteken találtam egy jónak tűnő weboldalt, amit el is mentettem, így most itt kezdtem: http://www.flottakezeles.hu/blog/a-nyilt-vegu-penzugyi-lizing-kockazata.html
Hm, nyílt végű pénzügyi lízing. És mi van a hitellel meg a tartós bérléssel? Hiszek azok is választási lehetőségek. Volt a honlapon egy érdekesnek tűnő menüpont: hitel, lízing, bérlet, áfa. Úgy tippeltem, itt minden infót megtalálok majd, ezért itt kezdtem, mondván, a nyílt végű pénzügyi lízing kockázataira ráérek visszatérni utána.
Egyébként ahogy megnyitottam, a weboldal felkínált egy költségcsökkentő sorozatot, melyben 5 részen keresztül bemutatnak minden lényeges és fontos dolgot, amit a céges autóról tudni kell és érdemes. Erre természetesen azonnal feliratkoztam, nem kellett hozzá más, csak a cégünk neve, az email címem, a nevem és a telefonszámom. Úgy éreztem, az itt található infók majd biztosan a későbbiek során is hasznosak lesznek.
A weboldalon egyébként visszahívást is kérhet bárki, akinek segítségre van szüksége a döntésben, egy egyszerű űrlapot kell csak hozzá kitölteni. És a lapok bal oldalán olvashatunk néhány személyes véleményt korábbi ügyfelektől, amik mind nagyon pozitívak és elégedettek. Ezek után nagy örömmel vetettem bele magam az információ rengetegbe.
Tehát lássuk mi a különbség a hitel, a lízing és a tartós bérlet között. Mindhárom finanszírozási formának megvannak a maga előnyei és hátrányai, ezeket most mind megtudhatjuk.
A hitel a finanszírozási formák egyik legelterjedtebbike. A képlet egyszerű: a lehetőségeink szerint kapunk (vagy éppen nem) hitelt a banktól, és ebben az esetben a hitelre vásárolt gépjármű a hitelszerződés aláírásától a miénk. Tulajdonjogilag és pénzügyileg is, tehát bevezethetjük a könyvelésbe és elkönyvelhetünk rá amortizációt, stb.
A lízing alapvetően nagyon hasonló, amortizációt például itt is könyvelhetünk a gépjárműre. A különbség a finanszírozásnál és a tulajdonjognál van. Itt ugyanis az autó is beleszámít a finanszírozhatóságba. A tulajdonjog viszont csak a lízing lejártakor lesz a miénk, addig csak pénzügyi értelemben véve a cégé.
Fontos még megemlíteni a költségelszámolás lehetőségét. Ezekben az esetekben ugyanis csak a havi törlesztő részlet kamattartalmát számolhatjuk el költségnek. A honlap le is írja, hogy tisztában legyünk az arányokkal, hogy egy 60 ezer forintos törlesztő esetén kb 5 és 10 % közötti a leírható összeg, ami olyan 3-6 ezer forint, ezt tudjuk csak költségként elszámolni.
És akkor mi is az a tartós bérlet? Az előbbi két lehetőségtől eltérően nem finanszírozási forma, nem pénzügyi termék, hanem igazából egyszerű szolgáltatás. És mint ilyen, nagy előnye, hogy a teljes bérleti díj leírható költségként. Tehát az előbb említett 60 ezer forintból mint a 60 ezer. Rögtön jobban hangzik, mint az a pár ezer forint, igaz? Hátránya azonban, hogy az iparűzési adó miatt, ugyanolyan feltételekkel számolva, kb. 2 %-kal drágább, mint a lízing. Ez az elmélet. A gyakorlatban azonban havonta kevesebbe kerül a bérlet, mint a lízing. Hogyan is lehetséges ez? A képlet igazából egyszerű. Tartós bérletnél ugyanis a törlesztés nem 0 forintra fut ki, mint a lízing, de különösen a hitel esetében. Miért nem? Azért, mert tartós bérlet esetén számolnak egy maradványértéket, ami az autó majdani piaci értékét türközi. És ezt az összeget nekünk nem kell kifizetnünk, mert ezen az áron a bérbeadó a bérlet lejártakor értékesíteni fogja a gépjárművet.
És akkor hogyan is állunk azzal a fránya áfával? Sehogy. A céges autóinkat nem érinti. Az általunk választott autót a bérbeadó megveszi, az áfáját visszaigényli, és a nettó érték alapján számol nekünk bérleti díjat. Az már csak a hab a tortán, hogy a bérleti díj áfája is levonható…
És akkor térjünk vissza az eredeti kérdéshez: http://www.flottakezeles.hu/blog/a-nyilt-vegu-penzugyi-lizing-kockazata.html. A nyílt végű pénzügyi lízing.
Mert a lízingen belül is többféle megoldás közül választhatunk. Pontosan 3 közül, és mindhárom teljesen legális, jogszabályok által pontosan körülhatárolt. Választhatunk operatív (ez igazából tartós bérlet), zárt végű és nyílt végű pénzügyi lízing közül. Operatív lízing esetén a szerződés lejártakor a kocsi a bérbe, lízingbeadó tulajdonában marad. Zárt végű lízing esetén a szerződés kezdetén meghatározzák, hogy annak lejártakor a gépjármű a lízingbevevőé, tehát a miénk lesz. Nyílt végűnél pedig, mint a neve is mutatja, ez nem előre eldöntött. Nekünk, mint lízingbevevőnek, elővásárlási és vevőkijelölési jogunk van, de semmi nincs szerződéskötéskor eldöntve.
Mi lehet akkor a baj? Nos, az ugye előny, hogy a szerződés lejártakor lehetőség van rá, hogy az autó a miénk maradjon, míg az operatív lízingnél ez kizárt. Ráadásul itt nem piaci maradványértékkel számolnak, mint a bérlésnél, hanem egy képzett érték a maradványérték, ami alacsonyabb, mint a piaci. Ez elsőre jól hangzik, de éppen itt van egy kis bibi. Termék, szolgáltatás csak piaci áron cserélhet gazdát. Ugyan a nyílt végű pénzügyi lízing ezalól kivétel, mivel a törvény engedélyezi ebben az esetben. Akkor min problémázunk? Azon, hogy az adóellenőr nem a szerződés címe alapján ítél, hanem a tartalma alapján. Láthatja úgy, hogy itt valójában egy zárt végű lízingről van szó? És piaci ár alatt szerettünk volna autóhoz jutni. Hát, erre sajnos van esély. Fontos leszögezni, hogy a weboldal nem ijesztgetni akar, és nem lebeszélni, csak felhívni a figyelmet egy olyan momentumra, amiről sokan nem tudnak, pedig nem elhanyagolható tényező.
Nagyon elégedett voltam az olvasottakkal, úgy éreztem, kellően felkészített mindenre, minden tudnivalóra. Ezek után a vasárnap délutánomat azzal töltöttem, hogy a frissen megszerzett információkat összeszerkesztettem egy prezentációba, grafikonokkal (a weboldal használta szemléltető eszköznek, és szerintem nagyon praktikus, jól magyarázható, láttatható vele a hitel és a tartós bérlet havi törlesztőjének különbsége), illusztrációkkal, kiemelve a fontos dolgokat, és ezt az adózási dolgot meg pláne.
Alig várom, hogy hétfőn a meetingen bemutathassam a vezetőségnek az előttünk álló lehetőségeket.
Na, hát ezért nincsen nekem szabadidőm.